Víkend na elektrokolech Tern
Jsme si vědomí toho, že některá kola z naší nabídky stále nejsou pro širší veřejnost známá a jejich výhody nemusí být na první pohled zcela zjevné. Proto nabízíme již druhou sezónu možnost testovacích jízd na vybraných elektrokolech Tern. Všichni případní zájemci mají možnost si kolo důkladně osahat a vyzkoušet v reálném provozu se vším, co k němu patří. Podívejte se na pravidla naší půjčovny zde. Skládací elektrokola a semi-skládací nákladní cargo elektrokola Tern jsou v prodejně Citybikes připravená ukázat co umí, neváhejte nás navštívit.
Naší oblíbenou a pravidelně nepravidelnou každoroční kratochvílí po léta bývaly několikadenní cyklovýlety po českých krajích. Vandry se spaním pod širým nebem na klasických turistických kolech takzvaně „na těžko“ se vším, co cestovatel potřebuje. Jak šel čas, mnohým z nás se narodili potomci, a tak podobné, mnohdy divoké a fyzicky náročné jízdy přestaly přicházet v úvahu. Láska k cyklistice se však neztratila, spíše trpělivě čekala na příležitost a na to, až ratolesti povyrostou a prožijí si své první projížďky, které jim a rodičům umožnily dětské vozíky za kolo nebo cyklosedačky.
Přesto, že jsme většinově sportovně založení čtyřicátníci schopní ujet i delší trasy na běžném jízdním kole, se zájmem sledujeme rozvoj elektro cyklistiky jako možnosti dopravy, která má nízké náklady a veskrze ekologický provoz. Někteří z nás již dnes střídají elektrokolo s automobilem pro dopravu do zaměstnání nebo na nákupy.
A pak se objevila skládací elektrokola a cargo elektrokola Tern, jejichž obliba v současnosti roste po celém světě. Nabízí převoz více osob, dětí, čtyřnohých mazlíčků či většího nákladu na velmi solidní vzdálenosti díky výkonným elektromotorům Bosch a jejich silným bateriím. Vývojáři od Ternu vymýšlí stále další „vychytávky“ a doplňky, které rozšiřují variabilitu těchto strojů. Všechna elektrokola Tern mají dvacetipalcová kola, obutá do širokých pneumatik a díky tomu jsou pohodlná a mají skvělé jízdní vlastnosti. Možnost částečného nebo úplného složení, ale i postavení na výšku umožňuje zaparkovat v bytě nebo garáži bez větších nároků na prostor.
Elektrické Terny tedy mohou sloužit pro každodenní dopravu, ale i pro víkendové povyražení. My jsme se rozhodli vyzkoušet, co všechno si díky nim lze dovolit, co jednotlivé typy umožňují, jaký je skutečný dojezd a jízdní vlastnosti na rozličných cestách i to, jak zvládnou třídenní výlet méně zdatní cyklisté a malé děti.
A tak jsme to prověřili na vlastní kůži…
Vyrážíme!
Osoby a obsazení:
Vedoucí výpravy: muž 85 kg, skládací kolo Tern Vektron Q9, motor Bosch Active Line Plus, baterie 500Wh, košík na nosič Tern Market Basket, náklad 5 kg
Máma: žena 60 kg, semi-skládací elektrokolo Tern NBD S5i, motor Bosch Performance Line, baterie 500Wh, přední a zadní nosič, náklad 15 kg
Táta, syn a dcera: muž 85 kg, děti 4 a 6 let dohromady 45 kg, semiskládací elektrokolo Tern GSD S10, motor Bosch Cargo Line, 2x baterie 500Wh, náklad 5–10 kg
Táta a syn: celkem 110 kg, semiskládací elektrokolo Tern HSD P9, motor Bosch Active Line Plus, baterie 500Wh, náklad 5–10 kg
Den první – Praha, Vršovice – Dobřichovice – Davle – Oleško
Začátek léta a prázdnin, volné sváteční dny, slibná předpověď počasí, nachystaná a nabitá elektrokola, nálada plná očekávaného dobrodružství. V poledne jsme vyrazili z domovského „přístavu“, z prodejny Citybikes v pražských Vršovicích.
Vždy připraven!
Naše flotila elektrických Ternů vyrazila vylidněným městem dolů k řece a po cyklotrase proti proudu Vltavy k soutoku s Berounkou. Během prvních pár kilometrů si účastníci ovládání elektrokol rychle osvojili. Děti vesele pokřikovaly, mávaly na kolemjdoucí a soutěživě hecovaly svého otce a kapitána největšího „náklaďáku“ k rychlejší jízdě a předjíždění dalších náhodných cyklistů. Všichni jsme naplno pocítili pohodu jízdy na kole bez větší námahy. Vítr ve vlasech a nakažlivý dětský smích nezadržitelně roztáhly naše tváře do úsměvů.
Závody s nic netušícími cyklisty.
Cesta příjemně ubíhala. Na kraji města se k nám přidal ještě další kamarád, veselý chasník, který od jara sedlá trekingové kolo, elektrifikované sadou Apache Power, též z produkce Citybikes.
V Černošicích jsme využili drobné dešťové přeháňky, abychom se naobědvali. A když zas vyšlo slunce, posilnění jsme vyrazili k dobřichovickému jezu na dětem slíbené koupání v Berounce. Nejdříve však bylo třeba opravit píchlou duši na trekingovém kole, což byl v podstatě jediný technický problém za celé tři dny.
Drobný servisní zásah se však netýkal Ternů.
Naštěstí jsme s sebou měli náhradní duši, a tak jsme už za čtvrthodinku uháněli k jezu ochladit rozpálená těla před finální částí trasy prvního dne. Ta měla poprvé prověřit elektrokola v kopcích. Od Berounky nahoru přes hřeben brdských vrchů, obec Sloup a prudce dolů do Davle. To mělo představovat přibližně 300 výškových metrů stoupání a stejného klesání zhruba na patnácti kilometrech.
Na jezu.
Prudké stoupání z údolí řeky se plně projevilo ve srovnání jednotlivých strojů. „Jednomužná“ elektrokola Tern Vektron a Tern NBD si spokojeně předla a bez zadýchání zvládla i velmi příkré kopce po asfaltu i šotolině. Velký Tern GSD s nejsilnějším Bosch Cargo Line motorem a se sportovním pilotem a dvojnásobnou zásobou energie v bateriích nezůstal pozadu a také hladce zvládl náročný kopec na Turbo modu. Náročnost terénu se však projevila u menšího Ternu HSD, který je osazen motorem Bosch Active Line, ale byl zatížen přibližně o 30 kg více než jednomístná NBD a Vektron. Navíc byl pilotován méně trénovaným cyklistou. Tady bylo třeba síly na přitlačení do pedálů. Syn na zadním sedátku zhruba o váze 45 kilo dokonce v prudkém kopci natolik zatěžoval zadní část kola, že pilot měl obavu, aby elektrokolo „nešlo na zadní“. Zde nastoupil vedoucí výpravy a unaveného otce vystřídal.
V terénu hraje roli správně a včas zvolený převod šlapání, fyzické dispozice, umění volit správnou stopu i schopnost nikdy nezastavovat v kopci. Nutno však přiznat, že tato pasáž se zmíněnou zátěží byla již sama o sobě solidním sportovním výkonem. Elektrokolo Tern HSD se slabším motorem můžeme tedy v kopcovitém terénu doporučit spíše pro zátěž do 100 kg. Ovšem pro rovinatější oblasti bez problému i deklarovaných 150 kg.
Skvělou zkušeností byl následně romantický sjezd serpentinami ze Sloupu do Davle. Pro děti i nás hravé dospělé něco jako jízda na tobogánu. Jelikož elektrokola a obzvláště nákladní elektrokola vezoucí více osob mají vyšší hmotnost, z kopce to pěkně frčí. Při vyšších rychlostech je třeba být velmi obezřetný. Pokud vezete spolujezdce, určitě nedoporučujeme riskovat. V zatáčkách je dobré, aby spolujezdci kopírovali naklánění pilota. Výkonné kotoučové brzdy Magura všech našich strojů obstály na výbornou. Po 4 km hodně prudkého klesání se pouze trochu zahřály a byly mírně cítit.
Z prvního dne na naší trase se zbývalo už jen vyškrábat na skalnatý kopec nad Vltavou do Oleška. Tady cyklisté obvykle stojí před rozhodnutím vydat se 20 km objížďkou po asfaltce, 2 km extrémně náročnou, děravou a prudkou cestou, kde je nutné kolo vytlačit, anebo 6 km Záhořanským a Zlatým údolím se závěrečnou prudší terénní pasáží připravenou prověřit i „nadupaného“ borce na horském kole. Nutné je včasné podřazení na lehčí převod, turbo mód a volba správné stopy. S perfektními jízdními vlastnostmi kol Tern a výkonnými motory je však i takto extrémní cestu možné zvládnout. Tern GSD o celkové hmotnosti 170 kg dohromady i se zátěží toto prudké stoupání zvládl díky motoru Bosch Cargo Line, skládací Tern Vektron a dámský Tern NBD se zátěžemi do 100 kg a motory Bosch Active Line a Performance si také poradily. Jak už jsme z předešlých zkušeností předpokládali, více naložený Tern HSD by takový kopec a terén nezvládl. Použili jsme tedy šikovnou funkci známou u většiny elektrokol, a sice asistenta chůze. Kluci šli ty nejprudší pasáže pěšky a tlačené elektrokolo jelo samo do rychlosti chůze. Pomáhalo tak vyvézt vlastní hmotnost a naložené vybavení.
Na základně v Olešku jsme zhodnotili stavy baterií po prvním dnu. Ujetých 52 km, převýšení pouze do kopce 500 výškových metrů a zmíněné zatížení způsobily úbytek energie v bateriích Bosch 500Wh následovně:
Tern GSD – 50 %, Vektron a NBD – 40 %, HSD – 75 %. Všechna elektrokola by tedy i přes absolvovaný výkon ještě mohla jet dál. Perfektní bilance!
Den druhý – Oleško – Týnec n. S. - Pyšely – Mnichovice – Menčice
Odpočatí a posilnění, za krásného slunečného počasí s teplotou kolem 25 °C se těšíme na ještě větší výzvu co do kopcovitosti a délky trasy, do Posázaví.
Aby bylo dobrodružství ještě intenzivnější, zaúřadoval při dobíjení baterií škodolibý šotek a my při startu shledali, že největší cargo elektrokolo Tern GSD vykazuje dobití pouze na 75 %. Ostatní elektrokola měla plných 100 %. Jelikož lehčí Terny předchozí den na podobně dlouhé trase, jaká nás čekala, vyšetřily dostatek energie, slíbili jsme si, že pokud se cargo elektrola vybijí, poskytneme jim naše baterie, aby s dětmi zdárně dojela.
Trasa z Oleška do Jílového u Prahy vede přes hluboké údolí a obec Záhořany. Výšlap z údolí představuje 5 km ostrého stoupání, které mají v oblibě trénovaní silniční cyklisté. Zde jsme pozměnili osádku na více zatíženém HSD a sportovně založený vedoucí výpravy se nabídl tento „krpál“ vyšlápnout. Zkušenost opět vynikající. Ačkoli pomoc elektropohonu byla slabší a rychlost jízdy se trošku zpomalila, motor na Turbo modu odlehčoval ve stoupání perfektně a s mírným zadýcháním a trochou fyzického výkonu byl kopec hladce pokořen.
Na malebném náměstí v Jílovém nás neodolatelně zlákala vůně z kuchyně zahradní restaurace ve středověkém stylu. I když jsme toho ještě mnoho neujeli, dopřáli jsme si kratší přestávku na občerstvení a neuvěřitelnou kulajdu.
Parkování v Jílovém.
Cesta pokračovala z Jílového prudce dolů do Kamenného přívozu a zase prudce nahoru na Kamenný Újezdec, Prosečnici, Krhanice a do Týnce nad Sázavou. Známá to posázavská silnice se spoustou zatáček a kopců pod plášti elektrokol hbitě ubíhala a díky právě započatým prázdninám byl i provoz automobilů méně intenzivní a až nečekaně snesitelný.
Kilometry utíkaly, žádná únava, překrásné počasí a malebná cyklotrasa z Týnce do Pyšel, kam jsme se těšili na pozdní oběd. Volba trasy primárně určené pro horská kola ukázala, že na asfaltkách a rovných polních cestách lze na těchto elektrokolech uhánět bez starosti svižným tempem. V horším terénu je nutné dávat dobrý pozor na větší hrboly a příčné strouhy, zvláště pak při jízdě z kopce ve vyšší rychlosti. Děti na polstrovaných sedátkách nadskakovaly, ale smáli se tomu, uletěla nám jedna PET láhev s vodou a někteří z nás začali pociťovat otlačené sedací partie. Mnozí však byli tento rok poprvé pořádně na kole a jak je známo, tento pocit provází po delší pauze každého cyklistu.
Kátké rozjímání u vody.
Další část cyklotrasy již vedla po asfaltkách, a tak jsme hladce dorazili do Pyšelské sokolovny, nádherné zahradní restaurace s dětským hřištěm, kde jsme se vydatně posilnili a patřičně si odpočinuli na poslední část cesty druhého dne.
Z Pyšel nám zbývalo ujet už jen přibližně 20 km do cíle na druhou základnu. Ukazatele stavu nabití ukazovaly, že energie v bateriích již značně poklesla, zvláště u cargo elektrokol GSD a HSD. Lehčí Vektron a NBD měli v zásobě solidních 30-40 % a hravě by zvládly ještě mnohem více kilometrů, než bylo před námi.
Před Mnichovicemi došla "šťáva“ Ternu HSD, kterému poskytl svou baterii Vektron a zbytek cesty dojel již bez motoru. Jízda je to sice náročnější, zvláště do kopce, ne však nemožná.
V Mnichovicích, asi 4 km před cílem i NBD obětavě poskytl svou baterii největšímu z autobusů Ternu GSD, aby děti dovezl do cíle a vyměnil ji za jednu z takřka vybitých baterií. Cesty už zbýval opravdu jen kousek, a oba autobusy nakonec zdárně dorazily do cíle. Vektron dojel na manuální pohon a NBD vypnulo na vrcholu posledního kopečku asi 200 m od chaty, kde jsme měli přenocovat. Dnes tedy naprosto na doraz, ale vyšlo to.
Hovory u večerních ohňů se stále točily kolem nabytých zkušeností s výletem na elektrokolech. Necítili jsme se prakticky vůbec unavení a dlouho do noci probírali detaily obou etap, pohodlnost a ovladatelnost elektrokol Tern. Velkým tématem byly čárky na ovladačích značící ubývání energie v bateriích a nečekaná síla elektromotorů Bosch. Obavy rodičů, zda se jejich docela malé a velmi živé děti nebudou časem na kole nudit a kňourat, se ukázaly jako liché. Bavilo je to, ačkoliv byly nuceny poslušně sedět na kole několik hodin denně. Mrňousové si zpříjemňovali cestu zpěvem dětských písniček a recitováním říkanek, každému zamávali a na nic si v podstatě nestěžovali.
Den třetí – Menčice – Říčany – Kolovraty – Praha, Vršovice
Poslední den výletu představoval již nenáročnou a kratší trasu v okolí Říčan a návrat do Prahy. Tentokrát jsme pečlivě pohlídali nabití všech baterií, už zcela automaticky připevnili brašny a další náklad na nosiče elektrokol, usadili děti a vyrazili hlubokými lesy k Říčanům. Červencové slunce den za dnem stupňovalo svou intenzitu a na tento den bylo předpovídáno, že teploty již budou přesahovat 30°C. Řešili jsme tedy kromě trasy a oběda také kde se v odpoledním žáru slunce schovat do stínu a třeba se i vykoupat.
Využili jsme jednu z mnoha parádních říčanských cyklostezek, která nás neomylně zavedla na místo, které splňovalo všechny požadavky najednou. U rybníka Marvánku je báječná a velká zahradní restaurace, zmrzlinový stánek, spousta prostoru a stínu pod vzrostlými stromy, dětská hřiště, minigolf a samozřejmě koupání.
Naše "ležení " na Marvánku.
Vše popsané jsme si náležitě dlouhé hodiny užívali. Až postupem času jsme začali pociťovat nutnost celou akci dokončit a pomýšlet na návrat do pražských Vršovic.
Na východ od Prahy je krajina víceméně rovinatá. Baterie elektrokol vykazovaly takřka plné nabití a nám zbývalo už jen asi 25–30 km. Jelikož jsme už věděli, co jsou elektrokola Tern schopná ujet v kopcích, přestali jsme v rovinách šetřit energií a uháněli na plný výkon ku Praze po různých cyklostezkách včetně romantické dřevěné pasáže kolem říčanského potoka před Kolovraty.
Před Průhonicemi mezi poli nejmenší holčička a později i její o něco starší bráška začali díky únavě ze skotačení a žáru slunce při monotónní svižné jízdě usínat. Jejich elektrokolo Tern GSD bylo opatřené ohrádkou Clubhouse+, které se děti během celé cesty pevně držely. Fungovala výborně, ale neradi bychom, aby se mrňousové začali ve spánku nějak nekontrolovaně vyklánět. Pro malé děti proto doporučujeme osadit na nosič zadního kola jednu nebo i dvě dětské sedačky, kde mají děti bezpečnostní pásy a nic se nestane, pokud si cestou schrupnou.
Po kratší přestávce se podařilo špunty občerstvit a jelikož jsme byli již na kraji Prahy, věřili jsme, že už vydrží bdělí až do cíle. Bezvadně vymyšlené cyklotrasy nás provedly okrajovými částmi města mimo frekventované silnice. Přes Jižní město, kolem hostivařské přehrady, starými Záběhlicemi, kolem vlakových tratí do vršovických kolonií, kde se snad zastavil čas někdy v roce 1920 a kde člověk vůbec nemá pocit, že je již skoro v centru velkoměsta. Vynořili jsme se ve vršovickém Edenu, kilometr od cíle. Cestu z Říčan jsme zvládli i s přestávkou asi za hodinu a skoro nám přišlo škoda už výlet ukončit, když v bateriích zbývalo energie ještě na 40 km. Pocit loučení umocnil dvanáctiletý Matyáš větou, že nejsmutnější z celého výletu je, že ta elektrokola už musíme zaparkovat v prodejně.
Po více než 150ti kilometrech jsme byli všichni včetně dětí z cestování na elektrokolech naprosto nadšení. Po několika letech, kdy taková akce nepřicházela v úvahu, nám elektrokola Tern umožnila parádní výlet s dětmi a přinesla spoustu zážitků. Bez jediné závady jsme absolvovali kopcovité a terénní cesty či prudké sjezdy. Elektrokola se také elegantně, rychle a bezpečně pohybovala v provozu na silnicích, a kromě pasažérů nám přepravila i všechno potřebné vybavení na tři dny mimo domov. Zkrátka celé to dopadlo nad očekávání, všichni jsme se skvěle vyvětrali a aktivně si odpočinuli.
Ohlasy účastníků:
Táta na GSD:
"Skvělý bajky, uvezl jsem dvě děti (do kopců) a ještě u toho točil videa. Na aktivní dobrodružnou dovolenou jako dělaný."
Táta na HSD:
"Zážitek to byl hodně intenzivní, ještě dnes když v těch kopcích jedu autem na trojku, nevěřím, že jsem to vyšlapal s Matyášem na nosiči."
Máma na NBD:
"Za mě boží kolo: pěkný design, neotřelá barva a jízdní vlastnosti přesně pro mě. Takový ten měšťák, co dá v klidu výšlap do kopce! Konečně žádné upocené tričko a vyřazený dech. Klidně si na něm dokážu představit jízdu do práce (trasa Modřany-Veleslavín přes Pražský hrad). První cyklovandr, kdy jsem si mohla dovolit výletní jízdu v šatech. Zamilovala jsem si praktický přední nosič, na který se dá odložit batoh (ten se mi obvykle lepí na zádech) se svačinkou, náhradním oblečením pro děti a pláštěnkami pro případ deště. Mohla jsem tam dát takové ty věci časté potřeby a nemusela prohrabovat brašny na zadním nosíči. Navíc jsem nemusela řešit, kolik kilo s sebou povezu na zadním nosiči, tak abych si jízdu užila. Moc děkuji Mártymu a Citybikes za skvělý zážitek!"
Jednotlivé modely využitých elektrokol:
Skládací elektrokolo Tern Vektron Q9, Bosch Active line Plus, baterie 500Wh
První model skládacího elektrokola Tern, který byl zkonstruován již v roce 2017 a byl nabízen v mnoha variantách středových elektropohonů. Od Bafang MaxDrive přes Bosch Active line plus až po Bosch Performance line. Elegance hydroformingového rámu uchvátí na první pohled, pohodlný polovzpřímený posed díky nastavitelnému představci Andross, teleskopická sedlová trubka pro různě vysoké postavy jezdců. Příjemný pocit stability při jízdě, spolehlivé hydraulické kotoučové brzdy Magura a silný elektromotor Bosch Active Line plus s baterií 500Wh umožňující dlouhý dojezd a zvládnutí prudkých kopců. Prodloužený a pevný zadní nosič lze využít na převezení většího zavazadla i dítěte v cyklosedačce. Hmotnost 22 kg a možnost plného složení do balíčku 41 x 86 x 68 cm.
Skvělá skládací elektrokola Tern Vektron Q9 Bosch Active line a jeho silnější bratr Tern Vektron S10 s pohonem Bosch Performance jsou nyní v nabídce Citybikes k dispozici za velmi výhodné ceny.
Elektrokolo Tern NBD S5i, Bosch Performance line, baterie 500Wh
Půvabná linie elektrokola se snadným nízkým nastupováním a silným motorem Bosch Performance line. Pohodlné a uživatelsky intuitivní řazení v náboji zadního kola Shimano Nexus předurčuje toto elektrokolo pro jízdy městem, ale skvěle poslouží i na výlety. Díky plnému zakrytování řetězu a blatníkům je kolo možné používat v civilním oblečení. Vynikající stabilita a pohodlný posez umocněný odpružením sedlové trubky a stavitelným představcem Andross. Hydraulické kotoučové brzdy Magura spolehlivě fungují za každého počasí. Zadní nosič pro umístění zavazadla lze doplnit i o šikovný přední nosič Tern Hauler Rack. Hmotnost 23 kg, možnost parkování na výšku a složení řídítek pro přepravu.
Nákladní elektrokolo Tern HSD P9, Bosch Active line Plus, baterie 500Wh
Menší nákladní elektrokolo s možností částečného složení a parkování na výšku. Geometrie rámu nabízí snadné nastupování a prodloužený zadní nosič poslouží k převezení velkého nákladu nebo dítěte v cyklosedačce či na polstrovaném sedátku Captain´s Chair. Prostor pro přepravu je možné zvětšit doplněním předního nosiče Tern Trasporteur Rack nebo Hauler Rack. Výborné jízdní vlastnosti a pohodlí jízdy i po hrbolatých cestách díky odpružené přední vidlici, vhodné pro různé výšky postav od 150 do 195 cm. Kvalitní řazení Shimano Alivio a hydraulické kotoučové brzdy také od Shimano. Nechybí možnost parkování na výšku a složení řídítek pro přepravu.
Rozměry složeného elektrokola jsou 163 x 40 x 86 cm, hmotnost 26 kg a nosnost 170 kg.
Velké nákladní elektrokolo Tern GSD S10, Bosch Cargo line, 2x baterie 500Wh
Nejvýkonnější stroj s dílny Tern. Skutečný dříč ve světě elektrokol skvěle poslouží jako užitkový dopravní prostředek pro převážení osob či zavazadel a má nosnost až 200 kg. Pro zvládnutí takové námahy je elektrokolo osazeno nadupaným elektromoterm Bosch Cargo line s kroutícím momentem 85 Nm, který je napájen dvojicí baterií s celkovou kapacitou 900Wh. Snadné nastupování, odpružená vidlice, nastavitelnost výšky řídítek a teleskopická sedlová trubka slouží pro pohodlný posed různě vysokým jezdcům. Na prodloužený zadní nosič lze připevnit dvě dětské zadní cyklosedačky nebo delší polstrované sedátko Captain´s Chair s ohrádkou Clubhouse+ a stupátky. Přepravní prostor lze rozšířit i o přední nosiče dvou velikostí Tern Hauler Rack a Transporteur Rack. Špičková 10 rychlostní přehazovačka Shimano Deore a hydraulické kotoučové brzdy Magura jsou standardem a podobně jako všechna ostatní elektrokola Tern umožňuje parkování na svislo a sklopení řídítek pro přepravu automobilem.
Rozměry složeného kola jsou 176 x 40 x 87 cm a hmotnost 34 kg.
Všechna elektrokola Tern jsou standardně vybavená užitečnými doplňky jako jsou blatníky, stojánky a kvalitní osvětlení napájené z baterií Bosch. Kompletní zakrytování řetězu a zadního kola poskytuje ochranu před znečištěním a umožňuje je používat v civilním oblečení jako ekologický dopravní prostředek do městského provozu, ale také jako výletní elektrokola pro volný čas.