Přestavba na elektrokolo - vybrané kapitoly z historie Citybikes
Troufáme si tvrdit, že naše firma byla když ne první tak určitě jedna z mála pionýrů, kteří v desátých letech nabízeli kromě elektrokol i přestavbu jízdních kola na elektrokolo. Píše se rok 2009, elektrokola jsou zatím v plenkách a pro zákazníky je tato novinka sice zajímavá, ale poněkud drahá. Možnost jak si opatřit elektrokolo a při tom využít své stávající kolo, přišla českým zákazníkům atraktivní. Duch kutilství a svépomoci je hluboko vkořeněn do naší národní povahy a tak se první sady s masivními nábojovými motory Crystalyte postupně vkrádaly na rozličné bicykly našich aktivních důchodců.
Obr. 1 - První sady s motorem Crystalyte
Od počátku jsme zajišťovali zaplétání motorů do ráfků i instalace sad na kola. Přes to, že se elektrokola vyvíjela rychlostí blesku, ještě dlouho měla řadu neduhů. Většina elektrokol byla dovážna z Číny a to bez úprav velikostí rámů a bez udržení kvality mechanických komponentů, které byly na jízdních kolech na domácím trhu standardem. Obhájit proto přestavbu jízdního kola na elektrokolo bylo snadné. Kolo zákazníka mělo optimální výšku rámu a výrazně lepší komponenty než nabízená elektrokola. Naší snahu jsme později přetavili do komplexního konfigurátoru ElectroKit, který nabízel přední, středové a zadní motory Bafang, baterie různých kapacit a umístění, různé typy ovladačů a doplňků. V dílně jsme zvládli nejen montáže, ale i diagnostiku a servis motorů, nabíjení "podbitých" baterií, výměnu vadných článků a ve spolupráci s partnerem kompletní repase baterií, což zajišťujeme dosud.
Obr.2 - Sady se středovým pohonem Bafang
U elektrokol se později prosadil koncept integrovaných středových motorů a baterií v dolní rámové trubce. Začala tak dostávat svébytnou podobu a podstatně se odlišovala od jízdních kol. Z toho důvodu klesl zájem o přestavby běžných trekingových nebo horských kol. Proto jsme pro konfigurátor Elektrokit přestali nakupovat díly a celý koncept jsme "uspali". Navíc ceny a termíny dopravy z Číny bohužel neustále vzrůstají a tím postupně klesla i ekonomická udržitelnost projektu.
Přesto tento specifický produkt - přestavba na elektrokolo stále máme v nabídce a rozvíjíme ho.
Německá firma Pendix, kterou zastupujeme na českém a slovenském trhu, nabízí unikátní pohonné jednotky, které mají podobnou charakteristiku jako motory Bosch nebo Shimano Steps ale lze je instalovat na prakticky libovolný rám kola. Velký zájem stále trvá u přestaveb skládacích kol Brompton, Tern, Montague. Poslední dobou také vzůstá obliba elektrifikace retrokol, které lze těmito motory rovněž snadno předělat. Díky výrobě v Německu jsou jisté termíny dodání a kvalita.
Obr.3 - Sada Pendix na retrokole s nábojovou převodovkou
Abychom doplnili nabídku i o cenově dostupnější přestavby na elektrokolo, zařadili jsme pohony EVbike. Jejich výhodou jsou nadstardandní výkony motorů oz do 1000W a velké kapacity baterií. Pomocí těchto sad lze předělat kromě většiny jízdních kol i koloběžky pro dospělé s 26" nebo 28" předním kolem na výkonné elektrokoloběžky. Jsou bezpečnější, silnější, rychlejší a pohodlnější než běžné elektrické koloběžky s 12" koly.
A jaké jsou argumenty k přestavbám na elektrokolo?
Kromě stálic - nižší pořizovací cena, využití stávajícího kola nebo koloběžky je zde i stále častěji skloňovaný argument - udržitelnost. Pokud máme kolo, které funguje, je možné ho zachovat a přidat mu pořádnou porci výkonu. Každé kolo má elektrický potenciál! Fakt je také, že je řada specifických bicyklů, které doposud nemají svůj ekvivalent v nabídce elektrokol (např. skládcí kola, retrokola). V současné době (kdo by to byl kdy řekl) také čelíme nedostatku elektrokol na trhu a jejich cena enormně roste kvůli nedostatkovému velomateriálu zejm. komponentů Shimano. I z tohoto důvodu je přestavba na elektrokolo stále rozumná volba.
Video: Přestavba skládacího kola Tern na elektrokolo pomocí sady Pendix